søndag 1. mai 2011

Sjangeroppgave - Tegneserie

De siste fire ukene har vi jobbet med en sjangeroppgave i mediefag.

Vi kunne velge mellom å tegne en tegneserie, lage en film eller ta bilder som skulle være inspirert av en sjanger. De sjangrene vi fikk velge mellom var:
- Spaghetti-western
- Film Noir
- Slasher

- Tysk ekspresjonisme
- Stilisert Sosialrealisme


Jeg valgte å lage en tegneserie. Karakterene skulle være basert på en barnebok eller barnefortelling. Vi kunne velge om vi ville lage film, ta bilder, eller lage en tegneserien. Jeg valgte sistnevnte, ettersom jeg synes det virket som en spennende utfordring.
Vi skulle se for oss at en karakter, som f.eks Albert Åberg var blitt 16 år. Hva hadde skjedd med ham? Jeg synes dette var en veldig spennende oppgave. Allerede fra starten av tenkte jeg at jeg ville velge Mummitrollet. Mummitrollet har betydd mye for meg under hele min barndom, og jeg har alltid vært fascinert av både stemningen og fargebruken. Det var spennende å både gi figurene og miljøet i Mummidalen helt nye roller. Jeg kan gjerne innrømme at jeg aldri kommer til å se på Mummitrollet på samme måte igjen, etter at jeg lagde denne tegneserien…

Jeg måtte bruke tid på å finne en god idé til fortellingen min. Jeg visste at jeg ville vise hvordan hele Mummidalen var blitt forandret i tegneserien min, men jeg visste ikke hvordan jeg skulle få det ned på papiret.
Jeg skrev historien før jeg begynte å tegne og lage skisser. Så var det på tide å finne på de ulike karakterene. Først tenkte jeg på hvordan alle karakterene var fra før, på karaktertrekkene og egenskapene deres. Så prøvde jeg å tenke på hvordan jeg trodde det hadde gått med dem videre.
Jeg tok utgangspunkt i at Mummitrollet hadde flyttet fra Mummidalen. Hvordan ville de forskjellige reagere? Hvordan ville de bli påvirket, ville de endret personlighet? Jeg ville at alle karakterene skulle ha sterke personligheter og jeg ville at de skulle vise igjen i personen gjennom hele stripen.


Det var vanskelig å bestemme hvilken sjanger jeg skulle ha, men jeg endte opp med Film Noir, som jeg synes virket mest spennende.
Det som kjennetegner denne sjangeren er at handlingen stort sett utspiller seg på livets skyggeside i den moderne storbyen. Dette viste jeg i noen av de første rutene i tegneserien min. Handlingen foregikk på et billig hotell og i en bakgate, noe som også kjennetegner Film Noir. Et sjangerkjennetegn jeg prøvde å bruke,var veklsling mellom lys og mørke. noe som blant annet førte til store kontraster og skyggespill.

Jeg valgte å bruke svart, hvitt og ulike gråtoner, for så å fargelegge enkelte elementer med farger. Alt dette ga Mummihistorien et helt nytt uttrykk.
Jeg ble inspirert av filmen Sin City. Der var alt i svart hvitt, utenom noe i bildet som var i sterk farge. Dette ga en kul effekt, og en ble veldig oppmerksom på den fargen som ble brukt. Ikke alt så helt naturlig ut heller, det ble ofte brukt andre farger på ting, enn slik de egentlig er, f.eks det at noe av blodet i filmen var gult.


Her kan du se hvordan resultatet etter mye hard jobbing ble. Vi skulle bare lage to A3 sider, som vi kopierte ned til A4-format.


Første side


Andre side

(Trykk på bildene for å få de større)



Hva synes du?



Ingen kommentarer: