onsdag 27. april 2011

Journalistikk

Vi har hadde om journalistikk i mediefagenei slutten av januar. Først fikk vi en øvingsoppgave der vi skulle velge et kjent eventyr. Her kunne vi velge mellom De tre bukkene Bruse, Hans og Grete og Rødhette og Ulven. Det var vanskelig, men morsomt å skulle være en nyhetsjournalis inne i eventyrverdenen i en avis som skulle komme ut dagen etter hendelsen hvor eventyret skjedde. Oppgavenn var å skrive og utforme en nyhetsartikkel basert på hendelsen i eventyret vi valgte, og jeg valgte Rødhette og ulven.

Hovedoppgaven var å lage en nyhetssak, der vi skulle intervjue minst en person. Oppdraget var å planlegge og produsere en nyhetssak fra idé til ferdig avisside. Det var viktig å få med alt, ingress, byline, mellomtitler, brødtekst, bilde, bildetekst og fotobyline. Når vi var ferdige skulle vi også skrive en refleksjon hvor vi skulle drøftearbeidsprosess, hvilke nyhetskriterier saken oppfylte, og ferdig resultat.

Det var vanskelig å finne ut hvem jeg skulle intervjue og en god sak. Jeg tenkte på hva som skjer i lokalsamfunnet og hva som ville være aktuelt. Tiendeklassinger var midt i søknadsprosessen, så jeg tenkte at det ville være interessant å finne ut mer om dette. Dette er også noe som opptar flere. Jeg hadde lyst til å intervjue noen ungdommer for å få med deres synspunkt, hva de synes er vanskelig, og om valgene de skulle ta. Jeg tenkte også det var lurt å intervjue en rådgiver, for å finne ut av forskjellige ting.

De journalistiske metodene jeg har brukte var intervju, research, spørremåte, foto og spørreord.


Avissiden ble laget i Indesign

(Trykk på bildet for å få det større)


Hva synes du? Kom gjerne med konstruktiv kritikk!

Ingen kommentarer: